tisdag 4 december 2012

Återbruksarbete

Jag har under nästan en hel termin arbetat med ett återbruksarbete. Jag valde att arbeta med ett par vanliga utslitna jeans. Det första jag gjorde var att rita upp en skiss på vad jag ville skapa, vilket som du ser på bilden, blev en bustier/topp. 

Jag började med detta projekten under slutet av sommaren. Jag hade då blivit inspirerad av många sommarplagg och tyckte detta var en bra idé att göra detta som är ett typiskt sommarplagg. Jag tyckte att  färgen på jeansen passade bra till sommaren men även kanske till vintern med tjock kofta till eller något liknande. 

Efter att jag ritat en skiss började jag klippa ut olika delar från en mall. Det som sedan skulle göras var att vissa delar skulle sys ihop med vissa. Det gällde att vara uppmärksam så att delarna inte syddes ihop med fel. Jag valde ut en passande tråd och lade tygerna mot varandra, räta mot räta. Det syddes sedan ihop med raksöm. Tillslut satt alla bitarna ihop och det började likna något. Jag behövde sedan sy med sicksack på alla kanter så att inte tyget skulle fransa sig. 
Det var sedan dags för att sy på dragkedjan som jag bestämde mig för att ha där fram. Den skulle sys på med räta sidan mot den räta sidan på en av de delarna som var framsidan. Andra sidan av dragkedjan skulle sys på på den andra. Sedan skulle kanterna högst upp och längst ner på toppen vikas ner och sys med en raksöm. 

Jag tyckte att materialet jag hade var väldigt lätt att sy i men ibland när det var stora klumpar av tyg så blev det svårare och nålen knäcktes många gånger för att det var väldigt hårt i sömmarna. 
Även fast inte idéen var så kreativ så känner jag att jag kommer att använda toppen senare vilket är bra! Ifall jag kanske skulle använt mig av ett svårare material kanske jag inte skulle blivit lika nöjd med den eftersom materialet kanske inte skulle varit lika fint (t.ex maraboupapper som inte är min stil). 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar