fredag 20 september 2013

Idrott och Hälsa


Syftet med idrott för eleven är att man ska bli intresserad av och medveten om ett hälsosamt liv och friluftsliv. På lektionerna arbetar vi därför mycket fysisk, vi håller igång och idrottar helt enkelt. VI jobbar med att förbättra smidighet, koordination, rörelse till musik m.m. Vi är även mycket utomhus när vädret tillåter!

Rörelse
Vi har arbetat med styrketräning, t.ex när vi arbetade med vikter och även gjorde olika styrkeövningar med hjälp av sin egen kropp. Konditionsträning har vi också arbetat med, det gör vi nästan alltid innan vi ska ha orientering. Rörlighetsträning har vi också haft och har väldigt mycket, t.ex när man använder redskap övar man och blir medveten om hur ens kropp rör sig. Däremot mental träning är jag lite mer tveksamt till ifall vi jobbat med. Jag skulle inte riktigt kunna påstå. Det finns väldigt många olika sätt man kan träna mental träning. På tennisen har vi arbetat med mental träning. Då har vi mest jobbat på att styra sin känslor på banan, så att man inte visar motståndaren för mycket känslor. På idrotten har vi pratat lite om hur man ska bete sig när man spelar ett lagspel, om att man ska vara peppande och alltid försöka få fram det bästa i alla. Det kan också, på ett eller annat sätt, kallas mental träning. 

Jag har ännu inte planerat en idrottsaktivitet från grund och botten, men ibland har vi delats upp i små grupper där vi ska hitta på en lek eller dans hela klassen ska utföra. 

Vi har även arbetat med dans, både traditionella och moderna. Vi har några gånger kört olika övningar i en stor ring i salen. På några temaveckor har även elever gjort program där vi har haft någon slags ”Friskis och Svettis”.

I princip varje termin så är vi och simmar. Då arbetar man med både mag- och ryggsim. För att få godkänt i Idrott måste man kunna simma både mag- och ryggsim. Jag tycker det är väldigt kul att åka iväg och simma någon gång! Då får man lite omväxling. 

Hälsa och livsstil
Vi har arbetat med. att sätta upp mål när vi idrottar, t.ex förbättring av konditionsträning. Vi hade träningsdagbok där vi skulle skriva ett mål vi skulle uppnå inom ett visst antal veckor. Under dessa veckor skulle vi dokumentera sin träning. När dessa veckor hade passerat utvärderade vi och förhoppningsvis var målet uppnått. Vi har pratat mycket om konditionsträning och styrketräning, vad som händer när man arbetar med dessa sorter. Även vad man ska göra innan och efter träning. 

Vi har pratat om hur en bra uppvärmning ska se ut så att man förebygger skador. Sedan har vi även pratat om att man ska stretcha efteråt för att undvika träningsvärk efter hård träning. Man måste tänka på att träna allsidigt. Det är bra att kombinera styrke- och konditionsträning. Inte lika bra att bara köra på en av alternativen.
Vi har pratat lite om att det är viktigt om att äta en nyttig kost för att kunna prestera så bra som möjligt i träningssammanhang. Detta är jag inte i så stort behov av däremot eftersom vi har fått några genomgångar av detta på HKK. 

Jag skulle inte vilja påstå att vi har pratat så mycket om kroppsideal och sådant. Inte heller om doping. Det skulle vara intressant att prata lite om! Särskilt eftersom vi är inne i den fas i livet då vi försöker lära känna sig själva. Både osäkerhet och säkerhet påverkas av hur man ser ut.

Första hjälpen och hjärt- och lungräddning har vi inte pratat om jätte mycket. Vi vet hur man ska linda en stukad fot men inte så mycket mer. 

Hur individens val av idrotter och andra fysiska aktiviteter påverkas av olika faktorer, till exempel av kön har vi inte pratat om.

Friluftsliv och utevistelse
För att bli godkänd i Idrott måste du kunna orientera så det har vi ju självklart arbetat med. 

Innan vi skulle på lägerskola så fick vi lära oss mycket om hur man ska gå till väga när man ska vandra i skogen, hur man ska elda eller sätta upp ett tält. Även vad man ska ha med sig ut i skogen eller fjällen, vad man ska ha för kläder m.m. Jag valde att skriva lite om varje, det var väldigt lärorikt. Vi fick även se en film om allemansrätten, om vad man får göra och inte. 

Kulturella traditioner i samband med friluftsliv och utevistelse har vi pratat om lite. T.ex att det är väldigt populärt att vandra i Sverige. 
Badvett och säkerhet vid vatten vintertid vet jag inget om.

När vi ska planera en egen lektion skulle jag gärna vilja arbeta i en grupp där vi ska planera en lektion om antingen ”styrketräning/konditionsträning” eller ”spel och lekar”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar