onsdag 24 oktober 2012

Ljudmiljö i 8an och 9an på Gunnesboskolan

Syfte: Syftet med laborationen var att kartlägga hur vår ljudmiljö är i skolan.

Hypotes: Jag tror att ljudnivån inte kommer att gå över smärtgränsen i något ämne. Ljudnivån kommer att vara högst på musiken där instrument spelas. Men eftersom inte vi kommer att mäta i båda årskurserna så kommer inte musiken finnas med. Då tror jag att matsalen kommer att ha högst ljudnivå. Det kommer spela roll hur många elever som finns i klassrummet under undersökningarna. 

Utförande: Ifall du har en Iphone eller Android, ladda ner appen "Buller" i App store eller Android market. Vi valde sedan en undersökningsmetod att använda. Vi valde att mäta ljudnivån fyra gånger i 30 sek. Vi valde även att mäta under vissa lektioner och i vissa årskurser. Vi räknade först hur många eleverna var eftersom det är viktigt. Sedan mätte vi. Mätningarna tog ca 5 min per lektion. Var noga med att planera vart ni ska börja mäta. 

Resultat:
ca 4 årskurser

ca 4 årskurser

16 elever

16 elever

16 elever

16 elever

24 elever

26 elever


Jag har räknat ut snittvärdena till varje ämne.
Slöjd: 64,9 dB
No: 64,7 dB
Labb: 61,8

Matsalen: 75,5 dB


Slutsats:
Det var klart högst ljudnivå i matsalen men det beror på att det är ett stort antal elever där. I de andra ämnena var det antingen ca 25 eller 16 elever. Ljudnivån mellan Slöjd, No och Labb skilde inte så mycket i snittvärdena. Men om man kollar på tabellerna kan man se att ljudnivån skilde en aning mellan 8:ornas labb och 8:ornas syslöjdslektion. I snittvärdena var det ingen stor skillnad om hur många elever det var i klassrummet. Det finns ingen större skillnad mellan 8orna och 9ornas resultat. En dag mätte jag ljudnivån först kl. 11.40 och sedan en gång till en halvtimme senare och då var ljudnivån ungefär samma bara att den hade sänkts ca 2 dB. Vad jag kan komma fram till genom att titta på resultatet är att vi i klass 8 och 9 inte utsätter oss för buller i skolan under slöjd, no och labb. Vi håller en normal ljudnivå. 

Felkällor: Det är väldigt svårt att få fram en bra slutsats ifrån detta. Det var väldigt svårt att mäta på de olika lektionerna eftersom vi bara kunde gå iväg och mäta från våra NO-lektioner. Då blev det svårt att hitta ämnen att jämföra emellan. Det kan även bli fel i resultatet beroende på vad man jobbar med under just den lektionen. För att få fram ett helt korrekt resultat skulle man kanske behöva mäta under samma lektion i en hel termin. För att få reda på mer om Gunnesboskolans ljudmiljö skulle vi även behövt mäta hos alla klasser på hela skolan och sedan dra ett snittvärde på alla klasserna. Men eftersom det inte fanns tid till det valde vi två klasser att jämföra med. 


NO-lektion, slöjdlektion, matsalen, labb

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar