måndag 15 oktober 2012

Utvärdering kondition

När jag sprang Gunnesborundan den första gången så fick jag tiden 14.53. Såhär skrev jag efter den rundan:
Rundan jag sprang idag kändes en aning jobbig eftersom jag åt väldigt mycket till lunch och jag hade inte hunnit smälta maten riktigt. Att springa är inget jag anser är så kul ifall jag bara koncentrerar mig på att springa. Om jag har en tempoökande låt i öronen är det mycket lättare att hålla uppe tempot. Denna rundan var rätt jämn i tempot och jag kände att jag egentligen kunde ha försökt ökat tempot lite i slutet så att jag skulle kommit in på en bättre tid. Dock var rundan ansträngande, det ska den ju vara när man springer max.
Jag satte även ut ett mål till arbetsområdets slut som var att förbättra min tid med 1min.

Nu, tre veckor senare. Sprang jag Gunnebsorundan igen och till min förvåning var det riktigt mycket skönare och roligare denna gången. Det kan bero en stor del på att jag inte hade musik förra gången vilket jag hade nu. Det kan även bero på att precis innan detta arbetsområdet hade jag tagit en paus med träningen i ca en vecka för att vila ut mig lite. Jag nådde mitt mål med att förbättra min tid som denna gången blev 13.14. Jag blev riktigt nöjd. Jag hade med mig ett tidtagarur (mobilen) där jag kunde kolla tiden och även öka tempot ännu lite till om jag kände att jag inte skulle hinna. 


Konditionsökning?

Jag vet inte riktigt om min kondition förbättrats så himla mycket eftersom jag förra gången kände att jag kunde gett lite till. Att min tid var bättre denna gången beror mycket på, tror jag, musiken. Under denna perioden har jag nästan tränat mindre än vad jag brukar jag göra för jag har varit tvungen att skippa träningar p.g.a prov, läxor och stressen i skolan. Det kan då ha gjort mig mer utvilad och därför har min tid förbättrats. Vi har även satt igång med fotarbetsfys och det ger väldigt mycket eftersom det är väldigt ansträngande. 

Träningsdagboken

Jag tycker det har gått bra med min träningsdagbok men eftersom jag tränar rätt så mycket var det väldigt att skriva i den varje dag. Men jag försökte och vissa dagar blev mer kortfattade än andra. Jag har insett att jag tränar lite för mycket för att skolan nu behöver mer plats än förut. Så jag har dragit ner lite på träningen och har numera en vilodag på onsdagar vilket är väldigt skönt. Jag känner mig inte lika motiverad längre när jag spelar tennis eftersom stressen från skolan följer med mig dit. Som tur har jag kompisar där som jag kan ha kul med och glömma bort skolan för ett tag. 

Sammanfattning av området

Vi har ju orienterat och jag orienterade ju niornas runda. När jag gav mig in på den uppgiften var jag riktigt peppad. Dock gick det ju inte som förväntat eftersom min partner stukade foten och jag förlorade 10 min på att hjälpa henne upp så att hon kunde gå tillbaka. Det var riktigt trist att sedan få veta att jag inte kommer kunna springa i nian och därför bara kommer att få B i orientering. Men jag var ändå stolt över mig själv för jag sprang på en bra nivå och jag sprang nians runda själv på en bra nivå. Jag tror att det skulle varit bättre om jag sprang åttans runda och då tror jag att jag kunde nått en bättre nivå men jag kunde inte då. 
Annars så tycker jag att arbetsområdet har gått bra. Även fast jag inte har varit med på alla lektionerna tycker jag att det har gått bra med allt vi har fått i uppgift. Nästa termin kommer jag börja med att vara med på alla lektionerna. Dock så funderar jag på att börja vara med på båda lektionerna i slutet av denna terminen så jag kan visa vad jag går för och sådant. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar