onsdag 7 november 2012

Grönsakswok med nudlar och kyckling

Jag försökte få med alla grupper i matcirkeln. Då får jag även med alla näringsämnen.
Kolhydrater finns i nudlarna och det ger energi
Fett finns i matfettet och det ger även det energi till kroppen. Jag använder mig av rapsolja eller flytande matfett för i det finns det mindre onyttiga fetter i det. Fettet hjälper även till att ta upp vitaminer ur maten.
Protein- kycklingen- bygger upp och ersätter vävnader
Vitaminer- reglerar och kontrolerar kroppens funktioner och det får jag från grönsakerna jag valt i min måltid. 


Miljö
Jag försökte använda mig av nyckelhålsmärkta, kravmärkta och ekologiska varor.
Om ett livsmedel är kravmärkt eller ekologiskt så betyder det att det inte har tillsats några bekämpningsmedel.
Om det är nyckelhålsmärkt så betyder det att det är mindre men nyttigare fett och det är bra för din hälsa. Mindre salt och socker och mer köttfärs och fullkorn. Men just i denna måltiden så är det svårt att använda mig av nyckelhålsmärkt eftersom det mest är grönsaker i denna måltiden. Om du ska göra måltiden hemma ska du tänka på att hitta ekologiska grönsaker som du kan använda. Grönsaker från ekoligiskt jordbruk påverkar klimatet mindre än vanlig odling. Det är för att inte energikrävande konstgöding inte används. En annan fördel med ekologiskt är att inga komiska bekämpningsmedel kommer ut i naturen eller dyker upp som rester i maten. 

Jag har valt grönsaker som har säsong nu under hösten. Grönsaker som är i säsong betyder att den inte behöver lika mycket tillskott av energi från uppvärmda växthus. Maten är mera lokalt producerad och har inte färdats så långt. Det är även så att grönsaker som är under säsong innehåller mera näringsämnen. De svenska grönsaker som har säsong nu under hösten som finns i min måltid är: Morötter, vitkål och purjolök. Dock så är paprikan också i säsong men inte som en svensk grönsak utan som en europeisk frilandsodlad grönsak. Majsen som jag kommer att använda har inte säsong i oktober. Den har säsong under juli-september. Om man vill vara extra miljövänlig kan man då ta bort majsen från måltiden men jag väljer att inte göra det eftersom jag tycker den ger en god smak. 

Du kan påverka världen genom att välja vad du handlar. Det finns olika märkten du kan gå efter. Det finns Fairtraide. Fairtraide gynnar svaga producenter i fattiga länder. Fairtraide garanterar att odlaren fått en lön och har jobbat under vettiga förhållanden. Inget barnarbete har förekommit. Med Fairtraidemärket på varan vet man att också en större del av det man betalt i affären har kommit fram till producenten. Så när du ska handla till måltiden, kika efter märket!
Det finns även två andra märken som du kan kolla efter när du är ute och handlar mat. Kravmärket och EU-lövet.
Kravmärket sitter på ett livsmedel så visar det att produktionen har skett på ett miljövänligt och etiskt vis. Det betyder att varorna har kommit till utan att kemiska bekämpningsmedel eller konstgödsel använts. Växterna har odlats så att djuren inte har drabbats utan haft det bra. 
EU-lövett är EU:s märkning för ekologiskt jordbruk. Märket finns på förpackade ekologiska produkter som produceras inom EU. 

Hälsa
Om det är nyckelhålsmärkt så betyder det att det är mindre men nyttigare fett och det är bra för din hälsa. Mindre salt och socker och mer köttfärs och fullkorn. Men just i denna måltiden så är det svårt att använda sig av nyckelhålsmärkt eftersom det mest är grönsaker i denna måltiden.

Om man tittar på min måltid utifrån tallriksmodellen för en normalätare så kommer det att vara lika mycket grönt som nudlar och sedan en lite mindre del kött (kyckling). Ifall man tränar mycket kan man öka delen med nudlar eftersom det ger energi. Du kan lätt variera denna måltiden utifrån hur mycket du tränar. Ifall du inte tränar så mycket så är det bättre att öka delen grönsaker eftersom kolhydrater får dig att gå upp i vikt. Och du måste äta lika mycket som du förbränner! 

Ifall du försöker gå ner i vikt så ska du försöka minska nudlar och öka mängden grönsaker. Om du inte förbränner lika mycket energi som du tar in så kommer du att gå upp i vikt.

I paprikan finns det C-vitamin och det håller dig frisk! I moroten jag ska använda finns det A-vitamin. A-vitaminen gör det möjligt för oss att se i mörker. 

Det är viktigt för kroppen att få i sig alla näringsämnena. Nudlarna innehåller kolhydrater som ger oss mycket energi, vilket du behöver när du idrottar men även när du inte gör det för att t.ex orka med skolan. 
Det finns även vitaminer och mineraler i grönskerna och protein i kycklingen. Protein är kroppens byggmaterial och är viktigt för dig som tränar. Protein finns både i kött och grönsaker. Det finns även fett från matfettet vilket är viktigt för kroppen. Det mesta av fettet du äter används som energi. 

Ekonomi
Varorna i min måltid kostar ungefär 60kr tillsammans. Det är ett bra pris med tanke på att det är mycket livsmedel som behövs. Ifall du skulle velat spara pengar och vara mindre miljösmart och hälsosam så skulle jag ha skippat det ekologiska. Men ifall alla tänker så kommer konsekvenserna tillslut bli att vissa livsmedels pris kommer att höjas på grund av dålig miljö. Kycklingen som kostar 125 kr/kilo är den varan som just i denna måltiden kostar mest eftersom man använder mycket av den. Ifall man vill att det ska bli lite billigare så kan man minska delen kyckling! Dock så kanske du behöver öka lite grönsaker men det kommer fortfarande bli billigare för dig. Men billigt är inte alltid bäst eftersom de miljövänliga varorna alltid kostar lite mer. 

Jag tycker att priset är väldigt bra. Det är billigare än vad det är om du skulle sitta på en restaurang och beställa in det. Kycklingen var absolut dyrast. Priset på den var hälften av den slutgiltiga summan. Ifall du vill välja ett billigare alternativ så som jag skrev innan så ska du välja de billigaste varorna. 

Du ska även tänka på att frysa in resterna från din måltid så att du inte lagar en ny måltid dagen efter och slänger det som blir över. På så sätt så blir det billigare för dig eftersom du inte kommer behöva betala 60kr varje dag utan äta resterna istället. Om det blir väldigt lite kvar av det du lagat så det inte är lönt att frysa in så släng det i komposten. 



Källor
Hem- och konsumentkunskap åk 7-9, Interskol Förlag AB

4 kommentarer:

  1. Hej Maria!

    Bra:
    1. Jag tyckte det var bra att det skrev hur vad du handlar kan påverka miljön
    2. Det var även bra att du skrev om de olika vitaminerna och att du skrev så utförligt!

    Dåligt:
    1. Jag tycker att du kunde ha skrivit lite om hur du tyckte att din måltid blev. Om den var god osv.

    Annars tycker jag att du har gjort ett väldigt bra jobb :-)

    SvaraRadera
  2. Du har gjort en bra utvärdering av din maträtt, du har skrivit extremt mycket. Det som var bra är att du har skrivit mycket om miljön.

    SvaraRadera
  3. Du har gjort en bra och utförlig utvärdering av din måltid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och du har skrivit mycket om miljön och det är bra.

      Radera