fredag 18 oktober 2013

Persepolis, läsförståelse

1. Eftersom de sa att de tyckte hon så cool ut, tror jag betydelsen att de är unga är ganska stor. Man bryr sig mest om vad folk tycker i sin egen ålder. Äldre brukar inte vara lika öppna för nya lookar och sådant. De brukar vara de som är mest fast i alla normer. Det betyder även mer ifall någon tjej i min ålder säger att jag har snygg look än ifall min farmor säger det. 
2. Jag tror de menar klassvärdarna därför man brukar ofta tänka att lärarna är som ”övervakare”. De övervakar eleverna så man inte gör några bus utan sköter sig. Lärarna har ansvar för eleverna och vaktar oss under skoldagen. 
3. Man brukar säga att ifall man är eller liknar en grönsak så menas det att man fortfarande äter och sover men uttrycker inga känslor till omvärlden. Kroppen fungerar och man lever, men hjärnan fungerar inte längre. Han liknar inte på något sätt sig själv längre. 
4. Jag tror hon får dålig samvete för att hon tycker att hon har svikit sitt land. Hon kan inte längre stå upp för sin nationalitet och varje gång hon pratar med sina föräldrar eller ser på nyheter om Iran. Hennes dåliga samvete kan dels bero på att hon inte befinner sig i Iran och kan hjälpa sina nära och kära och finnas där för dem. Men det kan även bero på att hon faktiskt inte längre kan stå upp för sin nationalitet och varje gång hon kollar på tv om Iran blir hon påmind om hur mycket hennes föräldrar skulle skämts över henne ifall de visste hur dåligt hon betedde sig. 


5. Det som menas med att ”måttet var rågat” är att hennes ilska hade bubblat över. Det betyder att måttet var fullt. Alltså att hennes kropp var så full av ilska att det inte fick plats mer. Även att måttet var fullt av så mycket skitsnack att det inte fick gå längre, hon behövde göra något åt saken.

6. Jag tror att hon byter look för att hon försöker gömma sig. Hon vill inte att folk ska kolla på henne och se att hon är från Iran utan att folk ska se på henne och tänka att hon är punkare. Hennes look är ett sett för henne att gömma sig. När hon har vågat stå upp för sig själv och kommit tillbaka till sitt rätta jag, tror jag inte att hon längre tycker det är nödvändigt att ha looken som ett gömställe. Hon kan gå tillbaka till lite mer neutralt och visa sitt rätta jag. Hon behöver inte vara så extrem längre helt enkelt. 

7. I Iran var Massoud ”något”. Han betydde något och hade saker att säga till om. Han hade byggt upp sitt liv och förtjänat sin respekt från folk. När han hade behövt flytta till Tyskland var det svårt för honom att acceptera att han inte hade lika mycket att säga till om i Tyskland. Där var han inte lika högt uppsatt. Det var svårt för honom att bygga upp ett nytt liv igen eftersom han var så gammal. I Iran hade han status och när han flyttade till Iran förlorade han all sin status som han en gång hade haft. I Iran hade han pengar och framgång och när han flyttade till Tyskland förlorade han allt. 

8. Jag tror det kan vara ett sätt att faktiskt dela lite glädje tillsammans. Även fast skämtet är barnsligt kan man faktiskt skratta åt det ändå. Det kan även vara ett sätt för Marjane att minnas sin barndom då hon kanske inte alls skulle tyckt att skämtet var barnsligt. Jag brukar själv skratta åt skämt som är barnsliga, man kan ju tycka det är kul ändå!

9. Jag tror tecknaren har valt att inte skriva något i pratbubblorna för att bilderna uttrycker såpass mycket känslor så att man faktiskt kan läsa av deras ansiktet och redan då förstå nästan exakt vad dem tänker och känner. Jag tror hen tycker att det är ansiktet som är det viktiga och det som ska vara fokus på. Hen tycker nog att hen får fram sitt budskap utan att skriva text. 
10. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar