måndag 10 september 2012

Träningsdabok v.37

tennistränare söndag 16/9-12
Jag har jobbat som tränare ett tag nu på tennisen. Jag tränar barn från ungefär 6-9 år i tennis! Vissa har aldrig träffat en boll innan och vissa har blivit väldigt duktiga. Det gäller att bygga upp grunden för dom vilket är forehand och backhand. Man kör så lite "kötennis" som möjligt utan låter dom köra mot varandra om det går. Lekar är väldigt viktiga så dom ska tycka det är skoj. Jag jobbar i två timmar och jag tjänar 50 i timmen vilket blir 100 per vecka och 400 kr per månad. Så värt det!

tennisträning fredag 14/9-12 
På fredagar kör vi alltid matchspel på tennisen. Vi var många vilket är väldigt kul och detta ledde till en del dubbelspel som också är väldigt kul. Det är alltid jobbigt att träna sent en fredag men det gick bra och efteråt var det riktigt skönt att cykla hem i friska luften!

tennisträning torsdag 13/9-12 
Det var först en träning på morgonen med Polhelmskolan som var mycket bra! Riktigt uppiggande. Senare på eftermiddagen tränade jag en och en halv timme till! Likaså där så var träningen väldigt bra. Riktigt högt tempo som jag tycker om!

tennisträning tisdag 11/9-12

Idag hade jag tennisträning. Vi tränade mest på att ha högt tempo på bollen men även att röra sig rätt när bollar kommer mitt på en. Små effektiva steg. Träningen var riktigt jobbig men sjukt skönt efteråt! Vi var 6 st på 2 banor. I slutet servade vi i ca 10min och sedan körde vi lite poängspel.

tennisträning måndag 10/9-12 

Idag tränade jag en timma tennis på morgonen. 7-8. Det är väldigt bra att träna på morgonen, iallafall för mig. När man ska upp till skolan så brukar man vara väldigt trött. Men efter en träning så är man på hugget direkt på första lektionen.

Jag tränade själv med min tränare, mest teknik men även lite taktik. Vi körde mestadels forehand. Mest på att försöka få fram träffen ännu en liten bit och få bort en tendens jag har med att ta upp armbågen (se film).  Träningen var väldigt skön. En riktigt bra morgon!
Jag tränade även nu på eftermiddagen men den träningen väljer jag att inte skriva något om.

En film där jag spelar forehand. Vi tränar på att få fram träffen och även ner med armbågen. Vi använde oss av en bollmaskin som matade bollar. Vi fokuserade inte på fotarbete utan bara på svingen. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar