fredag 22 november 2013

Utvärdering anslagstavla

Under ett antal veckor har jag arbetat med ett slöjdarbete inspirerat av dessa två bilder: 

Jag blev inspirerad av färgerna i bilderna, brunt, lila, rött. Varma färger. Även på den högra bilden så är det ju ett sovrum där mycket saker hänger på väggarna. Det var så jag kom på att jag ville göra någonting till mitt rum, som man kan klä väggen med. Från den vänstra bilden kom jag på att jag ville ha inslag av trä. Jag tycker det är väldigt snyggt med möbler i trä men även saker som är i trä som inte brukar vara det. Den vänstra bilden påminner mycket om de färgerna jag valde att använda i det snöre jag hänger upp tavlan med. 

Jag valde snabbt att göra en anslagstavla för jag ville göra något som jag skulle kunna ha på mitt rum. Det slog mig att en av mina väggar är väldigt tom och jag tänkte att jag behövde något för att piffa upp lite. Eftersom jag har mycket fotografier så behövde jag något jag skulle kunna sätta upp de på. En anslagstavla var därför, för mig, en jätte bra idé. Jag letade lite på internet och hittade några bilder som inspirerade mig en aning. Jag kom därefter på att jag skulle vilja göra en anslagstavla med ramen klädd i kvistar målade i vitt. Den idéen tog jag senare bort och valde att göra en vanlig hederlig anslagstavla. Varför? Jo för att jag ofta i mitt slöjdarbete valt saker och sedan försökt utveckla och göra dem kreativa, men det har ibland slutat med att det bara blivit fult. Därför valde jag att ta bort den idéen helt enkelt. Jag ville göra något enkelt som jag visste skulle bli snyggt.

Jag började med att sätta mig ner och rita en skiss där jag bestämde hur stor den skulle vara, vilka material jag skulle använda m.m. Sedan började jag skära ut kork i den storlek jag hade valt. Korken limmade jag sedan på på en softboard (tritex) och det lades sedan i press så att korken skulle fastna ordentligt. Lektionen därefter sågade jag ut fyra stycken delar till ramen som sedan slipades. Jag var sedan tvungen att såga vinklarna med en geringsåg så att det blev räta vinklar i alla de fyra hörnen. Ramen limmades sedan ihop och med hjälp av en ramtving så pressades ramen ihop och vinklarna förblev räta. Ramen skulle sedan limmas på träbiten med kork, jag borrade även ett hål i varje sidan där det sattes in en träplugg. Det gjordes och sedan satt ramen bra!


Nu var det dags för att göra något så att tavlan kunde hänga på väggen. Jag satte fast metallhängare bak på ramen högst upp. De skruvades fast. Jag gick sedan in på syslöjden och flätade ett band med glaspärlor. Jag knöt sedan fast det i hängaren, och sedan var det klart!


Jag är väldigt nöjd med detta arbete och känner verkligen att jag kommer använda tavlan, direkt upp på väggen när jag kommer hem! Jag tycker att arbetet gick väldigt bra och jag har arbetat effektivt hela vägen. Däremot så kände jag mig lite osäker på träslöjden eftersom jag inte jobbat där på väldigt länge! Men det gick bra och jag fick alltid hjälp när jag behövde det. Det var svårt eftersom jag inte har så mycket erfarenhet hur man ska gå till väga när man t.ex ska göra en ram, men med tiden så lärde jag mig vad jag skulle göra och i slutet så arbetade jag väldigt självständigt. Det var en mycket lärorik sak att göra eftersom jag höll till på träslöjden där jag inte är så ofta, där lärde jag mig väldigt mycket som jag vet att jag kommer ha användning för i framtiden.


 Resultat:






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar