tisdag 21 maj 2013

Utvärdering

Jag har under några veckor arbetat med ett plagg som först var menat att bli en jumpsuit/byxdress men som sedan blev en kort t-shirt.

Det jag först gjorde var såklart att rita upp en skiss på min jumpsuit och jag valde sedan ett tyg som jag tyckte var passande. Jag valde ett tyg som inte var elastiskt vilket blev en stor nackdel senare i processen. Jag blev inspirerad av en bild på internet där någon tjej hade på sig ett liknande plagg. Det såg somrigt ut!

Efter att jag ritat skissen så började jag klippa ut de olika delarna från olika mallar. En t-shirt och ett par byxor alltså! Jag behövde även klippa ut armarna till t-shirten för sig. Det var nu dags att börja sy ihop. Det första som syddes ihop var de två olika delarna så det blev till ett plagg. Det gällde att vara uppmärksam så man både tvärnålade och sydde räta mot räta. Jag sydde med raksöm. Jag sydde sedan högst upp på t-shirten (ärm) så att jag kunde hänga plagget över mig. När jag visste att det passade så sydde jag först ihop grenen längst ner på byxan och sedan kunde jag sy ihop plaggets sidor. Även här räta mot räta, men eftersom det redan låg rätt så blev det lättare!

När allt det var gjort så insåg jag att detta inte skulle bli något bra plagg. Det största misstaget var nog att jag inte valde ett elastiskt plagg och det blev då mycket oskönt att både ha på sig och ta på sig. Men jag valde ändå att sy på ärmen på t-shirten för att få en bättre helhetsbild över hur det skulle bli. Efter det så var jag helt säker på att det inte skulle bli snyggt. Det kändes lite tråkigt att behöva klippa av byxdelen för att bara göra en t-shirt. Jag hade ju ändå ägnat mycket tid på min jumpsuit. T-shirten skulle jag säkert kunna ha hunnit göra klart på bara några enstaka lektioner. Men tja, man lär ju sig av sina misstag och denna gången blev det inte riktigt bra!

Det fanns fortfarande lite saker som jag var tvungen att fixa till med t-shirten. Jag behövde lägga upp den med enkel fåll. Anledningen till att jag inte körde på dubbel fåll var för att t-shirten skulle bli alldeles för kort. Jag sydde fåll både vid halsen, armen och längst ner. Sedan var den klart!

Resultatet blev ju, såklart, inte som jag hade tänkt mig. Jag kan inte precis säga att jag blev nöjd med resultatet, men det kunde varit värre. Jag var lite besviken för att jag inte hade kunnat åstakomma mer på så många lektioner. Men som sagt, man lär sig ju av sina misstag!
      

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar